سلفون در بسته بندی هاچه نقشی دارد؟

نقش سلفون در بسته بندی ها

سلفون ها پلاستیک هایی هستند که بر پایه ی پلی پروپیلن درست می شوند. این مواد بعد از خروج مذاب از قالب دستگاه توسط آب سرد، به حالت آمورف تشکیل می شوند. فیلم های سلفون بسیار شکننده و محکم اند، چون در دمای محیط حالت شیشه ای دارند. سلفون ها در دمای ذوب بیشتری نسبت به نایلون و نایلکس تولید می شوند و محکم ترند.

اصطلاح سلفون در صنعت امروزی ایران و در دنیا معانی متفاوتی را دارد، سه دسته ی اصلی فیلم های پلیمری عبارت اند از: پلیمرهای طبیعی، پلیمرهای مصنوعی و پلیمرهای سنتزی.

پلیمرهای طبیعی شامل فیلم هایی از جنس پروتئین، لاستیک طبیعی و سلولز هستند که متداول ترین نوع آن در جهان سلفون نام دارد.

این نوع پلاستیک برای بسته بندی حبوبات،مواد غذایی،خشکبار،گل های خشک یا طبیعی و روکش،پوشش سطحی کتاب،اتوکلاو ضایعات بیمارستانی و… مناسبند.

کاربرد های سلفون چیست؟

هنر

محصولات هنری و لوازم التحریر را غالبا در کیسه های نایلونی شفاف و محکمی از سلفون قرار می دهند.

بسته بندی محصولات دخانی

نوعی سلفون های خاص که شفاف و نازک اند برای بسته بندی محصولات دخانی استفاده می شود.

بسته بندی کادویی و تبلیغاتی:

چون سلفون ها شفافند و در رنگ های متنوعی یافت میشوند برای بسته بندی کادویی و تبلیغاتی بسیار مناسب اند.

جلوگیری از نفوذ گرد و غبار

برای بسته بندی کاورهایCD و DVDها ازاین نوع پلاستیک استفاده میشود چون ازنشستن ذرات گردوغبار روی آنها جلوگیری می کند.

از سلفون برای تولید کاور کت و شلوار و لباس های مجلسی و لباس عروس نیز استفاده می کنند.

این مطلب هم جالب است بخوانید...
خصوصیات کارتن اسباب کشی خوب برای بسته بندی چیست؟

تولید کنندگان مبلمان های اداری و راحتی، تولید کنندگان کفپوش و صندلی های خودرو برای جلوگیری از نشستن گرد و خاک بر روی کالای تولیدی خود از یک لایه ی پلاستیکی شفاف و نرم روی کالا استفاده می کنند.

سلفون

مصرف در صنایع غذایی

سلفون بسیار نازک و شفاف است که از سلولز حاصل می شود. در بسته بندی مواد غذایی از سلفون استفاده ی زیادی می شود. برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا سلفون به صورت تجاری تولید و عرضه شد و موجب ایجاد تحول عظیمی در صنعت بسته بندی شد. در امریکا به هر نوع پلاستیک شفافی که حتی از سلولز هم درست نشود سلفون می گویند.

از این محصول در صنایع بسته بندی استفاده می شود. یکی از ارکان اصلی لوازم بسته بندی سلفون است که برای بسته بندی انواع مواد غذایی از آن استفاده می شود. چون استفاده از سلفون ها بهداشت مواد غذایی و کالاها را تضمین می کنند اهمیت ویژه ای در صنایع غذایی و دارویی دارند. لازم است ذکر شود که سلفون ها در سه گروه شفاف، متالایز و صدفی وجود دارند که در شرکت ها تولید می شوند و جنس آنها با توجه به کاربرد شان متفاوت است.

  • نوع متالایز

برای مثال برای بسته بندی چیپس و پفک که با برخورد نور آفتاب خراب می شوند از سلفون متالایز استفاده می شوند. چون در سلفون متالایز آلومینیوم وجود دارد و از فاسد شدن مواد غذایی در اثر برخورد نور خورشید جلوگیری می کند.

  • نوع شفاف

وقتی از نوع شفاف این محصول برای بسته بندی مواد غذایی و … استفاده می شود ظاهر محصول به خوبی دیده می شود و مشتری می تواند با دیدن جلد روی آن داخل کالا را هم ببیند و از این ویژگی مثبت این نوع پلاستیک شفاف است. مثلا ماکارونی با قرار گرفتن در معرض آفتاب خراب نمی شود اما برای بسته بندی جلد آن از سلفون شفاف استفاده می کنند. علاوه بر شفاف بودن که امتیاز خوبی است از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است و هزینه ی کمتری می برد.

  • نوع صدفی

استفاده از نوع صدفی آن برای غذاهایی مناسب است که جهت سالم ماندن به دمای سرد نیاز دارند و در سردخانه نگهداری می شوند. برای بسته بندی این نوع مواد غذایی لازم است که حتما از سلفون صدفی استفاده گردد.

این مطلب هم جالب است بخوانید...
خرید کارتن اسباب کشی و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم

چاپ روی سلفون

سلفونها پوشش مناسبی برای سالم ماندن غذا دربرابر نور آفتابند.چاپ روی آنها با استفاده از دستگاههای خاصی صورت می پذیرد.

چاپ فلکسو:

این نوع چاپ رایج و مستقیم است مثل چاپ لترپرس، اما چاپ فلکسو کارایی بیشتری دارد. چون این نوع چاپ روی سطح وسیع به راحتی انجام می شود و روی سلفون، پلاستیک، فویل و کاغذ چاپ می شود.

چاپ سیلندری:

این نوع چاپ در مقایسه با دیگر انواع چاپ ها کیفیت بالاتری دارد و هزینه ی بیشتری هم صرف آن می شود. این نوع چاپ برای مشتریانی خوب است که قصد چاپ روی رول را دارند. چاپ سیلندری نه تنها کیفیت بالایی دارد بلکه انعطاف خوبی هم دارد.

سلفون ها چه ویژگی هایی دارند

1- بسیار شفافند و بهترین گزینه برای بسته بندی مواد غذایی و… هستند.این محصول ازمواد اولیه پلیپروپیلن درست شده اند.

2- این محصول دوخت پذیری بسیار مقاومی دارد. در بعضی صنایع لازم است پس از بسته بندی هوای آن کاملا گرفته شود چون در کیسه خلاء ایجاد می شود در قسمت دوخت خرابی ایجاد می شود. سلفون با داشتن قابلیت دوخت پذیری مقاوم فشار ناشی از مکش هوا را به خوبی تحمل می کند. با وجود دستگاه های دوخت این محصول به راحتی در انواع تک دوخت، دو دوخت، دوخت پهن به راحتی دوخته می شود.

3- دربرابر حرارتهای بالا بسیار مقاومند.درصنایع بسته بندی حرارت محیط پکینگ بسیاربالاست و باید جنس مواد مقاوم به حرارتهای بالا باشد.ویژگی اصلی ومهم این محصول داشتن مقاومت حرارتی بالای آن است.

4- قیمت بسته بندی با این محصول بسیار کم است و هزینه چندانی را ندارد. امروزه قیمت تمام شده هر محصولی نقش زیادی در عرضه و پخش آن دارد. در تولید و عرضه محصولات باید به هزینه ی آن توجه ویژه ای شود چون مشتریان قطعا به این موضوع اهمیت می دهند و بازار رقابت برای فروش محصولات به هزینه ی آن محصول بستگی مستقیمی دارد. به گونه ای که بسیاری از تولید کنندگان با تغییراتی که در نوع بسته بندی خود به کار برده اند توانستند قیمت تمام شده ی محصول را پایین بیاورند و در رقابت با دیگر تولید کنندگان برنده باشند.

این مطلب هم جالب است بخوانید...
کاربرد کارتن نو در خصوص اسباب کشی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =