چسب پهن جهت بسته بندی کارتن ها

چسب پهن

چسب پهن جهت بسته بندی کارتن ها:

در اکثر اوقات وقتی کارتن ها را پس از جا دادن وسایل می خواهیم ببندیم با مشکل مواجه می شویم در این صورت است که چسب پهن به درد ما می خورد. پس از چسب پهن موجود در خانه یا چسب های مغازه استفاده می کنید این در حالی است که برای کارتن های بزرگ اسباب کشی باید از چسب های مخصوص که استحکام و چسبندگی زیادی دارند استفاده شود. با استفاده کردن از این چسب های مخصوص ایمنی وسایل به هنگام اسباب کشی تکمیل می شود.

چسب نواری پهنی که برای چسباندن کارتن ها استفاده می شود ویژگی های بارزی دارد و یک چسب فشاری قوی به حساب می آید. چسب کاربرد های متفاوتی دارد، بیشترین استفاده ی چسب پهن در چسباندن بسته های کارتنی مواد غذایی یا اسباب کشی منزل و اداره است. موقع انتقال و جابجایی کارتن ها اگر کارتنی درست بسته بندی و چسب زده نشود لوازم داخل کارتن ایمنی لازم را نخواهند داشت.

چسب های پهن از جنس پلاستیک با قدرت چسبندگی زیاد برای چسباندن کارتن ها، چسباندن جلد کتاب به عنوان محافظ جلد  و … استفاده می شود.

به چسب های پهن، چسب های کارتن نیز می گویند. به هنگام جابجایی ممکن است کارتونها پاره یا باز شوند استفاده از این نوع چسب ها اسباب کشی را راحت تر و ایمن تر کرده است.

یک چسب پهن با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

در کل چسب هایی که در صنعت بسته بندی تولید می شوند ضخامت 35 تا 65  میکرون را دارند. داشتن ضخامت یکنواخت در طول نوار چسب نکته ای مهم و قابل توجه است. اگر ضخامت چسب یکنواخت نباشد ممکن است در حین استفاده از نوار چسب، آن چسب پاره شود. عدم ضخامت  یکنواخت در چسب مقاومت آن را کم می کند.

این مطلب هم جالب است بخوانید...
نایلون حباب دار در بسته بندی لوازم چه نقشی دارد؟

نکته ی قابل توجه دیگر این است که باید دقت شود که زمان زیادی از تولید نوار چسب نگذشته باشد. در هنگام خرید به رنگ نوار چسب دقت کنید معمولا نوار چسب های تاریخ گذشته رنگ کدری دارند. چسب تاریخ گذشته از روی سطح آن به راحتی کنده می شود و چسبندگی لازم را نخواهد داشت. در توضیح چسبندگی باید بگوییم که نیروی لازم برای جدا کردن نوار چسب از سطحی است که به خوبی به آن می چسبد. اگر این نیرو را با نیروسنج اندازه بگیریم قدرت چسبندگی چسب پهن مشخص می شود و با نمونه استاندارد می توان این نیرو را مقایسه کرد. اگر چسبندگی چسب پهن خوب نباشد در این صورت مقدار زیادی از ماده ی چسبی روی سطح آن باقی می ماند.

چسب پهن تنوع زیادی دارد: مثلا چسب های پهن رنگی، شیشه ای، مشکی،  شفاف، طرح دار، چسب پهن ده سانتی، 7 سانتی، نوار چسب های تحریر، نوار چسب پهن کاغذی، چسب های کریستال و …

برای بالا رفتن سرعت عمل در حین بسته بندی کارتنی از جا چسبی مخصوص چسب استفاده کنید.

به هنگام خرید کارتن های بسته بندی و لوازم بسته بندی حتما لازم است چسب پهن خریداری شود. ممکن نیست کارتن بسته بندی جهت استفاده  بگیرید ولی چسب نیاز نداشته باشید این لوازم مکمل کار هم هستند. علاوه بر اینکه چسب پهن کارتن بسته بندی را محکم می کند نقش بسزایی در استحکام و مقاومت کارتن خواهد داشت. وقتی لوازم را جمع و جور کردید و بسته بندی شدند چسب لازم است تا این بسته های کارتنی کاملا پوشش داده شوند. هنگام صحبت از بسته بندی اولین چیزی که به ذهن شما می آید کارتن بسته بندی و سپس چسب پهن است که با آن کارتن ها کاملا بسته شوند و عمل بسته بندی تکمیل شود. اگر کارتن های بسته بندی با چسب پهن مخصوص بسته بندی نشوند بسته بندی ما مناسب و ایمن نیست و این بسته بندی عملا بی فایده است. چسب پهن به گونه ای تولید شده است که مخصوص بسته بندی های کارتنی می باشد.

این مطلب هم جالب است بخوانید...
چگونه از دستگاه چسب زن استفاده کنیم؟

استفاده از چسب فقط برای کارتن و بسته بندی آن نیست اگر از نایلون های حبابدار یا سلفون جهت بسته بندی لوازم دیگر استفاده کرده اید باید آنها در در انتهای کار با چسب پهن به یکدیگر بچسبانید تا بسته بندی بدون ایراد و ایمنی انجام داده باشید.

توصیه هایی برای استفاده بهینه از چسب:

تنها خود چسب و کیفیت آن برای چسبیدن مهم نیست اعمال فشار یکنواخت بر قسمت های چسب خورده نیز بسیار حائز اهمیت است. پس از قرار دادن چسب روی کارتن با دست فشار همه جانبه وارد کنید تا عمل چسبندگی بهتر صورت بگیرد.

با افزایش وزن و ابعاد جعبه های بسته بندی به چسب پهن محکمتری نیاز دارید. زیرا در این صورت فشار وزنی وارد شده بر روی کارتن و در نتیجه چسب بیشتر می شود. برای بسته بندی هایی که دارای کارتن 5 لایه اند نیز از چسب محکم استفاده می کنند.

برای چسباندن هر محصولی از چسب مخصوص آن محصول استفاده کنید.

از تاریخ تولید چسب آگاهی داشته باشید.

چسب های پایه ی اکرلیک در دمای منفی 5 درجه سانتیگراد کارایی کمی دارند. هوای سرد بالای صفر درجه موجب کاهش ماندگاری چسب می شود. لازم به ذکر است که دماهای بالای 50 درجه سانتیگراد نیز موجب کاهش چسبندگی چسب می شود.

بهتر است برای عملیات بسته بندی 24 ساعت قبل از شروع کار چسب خود را آماده کنید.

کارتن های بسته بندی شده را در معرض نور آفتاب، وزش باد و باران  قرار ندهید.

چسب پهن

انواع چسب پهن:

نوار چسب کاغذی:نوار چسب کاغذی نیز کاربرد فراوانی دارد و از لحاظ وزنی هم سبک اند چون از جنس کاغذ درست شده اند. در کارهای هنری و بیمارستان ها از این نوع چسب استفاده می شود. از ترکیب یک رویه ای از جنس کاغذ و یک لایه ی زیر از چسب درست می شود.

این مطلب هم جالب است بخوانید...
همه چیز در مورد لوازم بسته بندی

متداول ترین نوع نوار چسب کاغذی نوار چسب هایی هستند که برای بسته بندی های کارتنی استفاده می شوند.

چسب پهن شفاف: که به آن چسب پلی پروپیلن نیز می گویند و با چسبندگی خوب خود برای بسته بندی جعبه های کارتنی و محفظه های پلاستیکی مناسب است.

چسب پهن شیشه ای که در برابر پاره شدن مقاومت دارد و به هنگام استفاده به راحتی باز می شود و بیشتر در کارخانجات برای بسته بندی محصولات استفاده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 3 =